1. Social Media


Ik denk dat er met social media vele mensen bereikt kunnen worden en dat wanneer het slim gebruikt wordt je er heel veel uit kan halen als bedrijf zijnde. Men houd zich er continu mee bezig, velen zie je elke ochtend naar hun telefoon staren in de metro.
2. Tijdelijkheid
Tegenwoordig zijn evenementen erg populair een van de redenen daarvoor is dat het er maar tijdelijk is. Het gebeurt maar een aantal keer per jaar en dan moet je er gewoon bij zijn. Het is een uniek gebeuren en je vrienden zullen er nog lang over napraten. Wanneer je het moet je waarschijnlijk weer tot volgend jaar wachten. Zo zijn er ook pop-up stores, dit zijn winkels die maar tijdelijk op een bepaalde plaats gevestigd zitten en na een maand of twee weer verdwijnen. Voorbeeld hiervan is de pop-up sale van Fresh Cotton bij Mini Mall. Deze winkel was er maar een week en verdwijn daarna weer. Omdat het er tijdelijk is stormen er vele mensen op af, want voor je het weet is de winkel weer weg en heb je het gemist. Ook de UGG outlet store is hier een voorbeeld van. UGGS werden verkocht in het oude postkantoor naast het stadhuis in het centrum van Rotterdam. De eerste paar dagen stonden er lange rijen van honderden mensen die hier heen wilden. Het was er immers maar tijdelijk, je moet er snel bij zijn anders heb je je kans gemist. Ook zie ik dit vaak terug komen bij dagdeals, zoals groupon en travelbird. Zo wordt er een deal aangeboden 24 uur lang, je kan dan goedkoper bij een restaurant eten of naar een spa centrum of iets dergelijks. Je moet het binnen 24 uur kopen, want anders is de deal weg.[2]
Het is een trend omdat het steeds vaker terug te zien is en het word steeds in andere vormen toegepast. Eerst waren het alleen de evenementen, maar nu passen ze het toe bij winkels. En ik denk dat er nog veel meer vormen zullen komen. Ik denk dat dit zeker toegepast kan worden in allerlei vormen van promotie. [3]
3. Duurzaamheid
Ik denk dat dit een trend is omdat het overal waar te nemen is, vele bedrijven weten dat de consument zich wellicht hiermee bezig houd en spelen hierop in. Het is belangrijk om aan de planeet en de komende generaties te denken. Maar ik denk dat als ieder bedrijf duurzaam te werk gaat, het op een gegeven moment geen “ding” meer is om je van anderen te onderscheiden. Dus dit zal op een gegeven moment dood lopen. In plaats van dat je als bedrijf 1 van de weinigen bent die duurzaam bezig is, is het een verplichting om duurzaam bezig te zijn. Omdat je het anders gewoon niet red tegen de concurrentie die wel duurzaam bezig is. Maar.. dan hebben we wel allemaal bedrijven die duurzaam bezig zijn, dus is dit goed voor de aarde.
4. Individualisering
Het is steeds belangrijker voor mensen om als een individu gezien te worden. Het kwam vaak voor dan organisaties de doelgroep als een groot geheel zag en daarop hun marketing/communicatieplan op af hadden gesteld. Dit wordt steeds moeilijker aangezien er steeds meer mensen zijn die niet meer als een van de anderen gezien wilt worden. Iedereen is uniek en anders, en zo willen we ook behandeld worden als consument zijnde. Iedereen wilt speciaal zijn en dit heb ik vooral gemerkt bijvoorbeeld op twitter. Iedereen is opeens artiest, producer en ontwerper en dergelijke. Ze willen gezien worden als niet zomaar iemand, maar iemand speciaal.
Dit is een trend, omdat het zich de afgelopen jaren al afspeelt en is vaak terug te zien om ons heen. Het heeft zich ontwikkeld door de jaren heen. Hierop kan ingespeeld worden door unieke producten te ontwikkelen voor elke consument. Maar het is natuurlijk moeilijk om te weten wat de consument wilt en apart alles uit te laten zien per individu gaat veel tijd en geld kosten. Dus hebben de organisaties al hierop ingespeeld door middel van co-creatie. (zie hieronder) Maar ik denk dat deze trend zeker wel potentie heeft en zeker nog beter op ingespeeld kan worden.
5. Co-creatie
Elke consument is anders en een ander individu, iedereen moet hen ook zo benaderen. Elk individu heeft andere wensen en behoeften, zo is het steeds moeilijker voor bedrijven geworden om hun producten en diensten af te stemmen op de wensen en behoeften van de consument, iedereen wil immers wat anders. Ze willen steeds meer mee kunnen bepalen met de producten die de bedrijven samenstellen voor hen. Wie weet beter wat de consument wilt dan de consument zelf? Ze helpen met het creeeren van hun eigen producten; Cocreatie
Het is een trend, omdat er te zien is dat iedereen tegenwoordig anders wilt zijn. Het is te zien aan de consumenten en aan het gedrag van de bedrijven. Iedereen wilt zijn eigen product hebben, wat precies op hem/haar is afgestemd. Zo is er een website Shoes of Prey, hier kan je je eigen schoen ontwerpen, van begin tot eind. Je kan de basis kiezen, de soort hak en zool kiezen, dus niet alleen de kleuren maar ook de gehele samenstelling van de schoen. Ook de materialen kunnen de consumenten zelf uitkiezen. Dit ontwerp komt online te staan en kan door de ontwerper zelf en door anderen aangeschaft worden. Dit geeft de consument het gevoel dat ze uniek zijn en het gevoel dat ze mee hebben gedacht met het bedrijf. De bedrijven spelen hier heel goed op in door de consument mee te laten beslissen wat ze willen, om zo hun eigen unieke product te ontwerpen en te ontvangen.[5]
Omdat de consument steeds meer unieke dingen wilt en zelf steeds meer wilt bepalen is het slim om de consument mee te laten denken. Zo voelt de consument zich betrokken bij het bedrijf en is dit dus goed voor de relatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten