vrijdag 17 februari 2012

Wat zijn nou trends en wat zijn ontwikkelingen?

Wat is een ontwikkeling?
Iets is een ontwikkeling wanneer een bepaald iets zich steeds verder uitbreid en dus ontwikkeld.  Het is een geleidelijke verandering, een vooruitgang in een zekere richting.  Er zijn vele ontwikkelingen maar het wordt pas een trend wanneer er op in wordt gespeeld (door consumenten of bedrijven) en het daadwerkelijk een trend van gemaakt wordt. Veel ontwikkelingen zijn trends, maar lang niet alle. Elke trend is een ontwikkeling, maar niet elke ontwikkeling is een trend.


Wat is een trend?
Met een trend wordt een richting aangegeven waarin iets veranderd, deze kan tijdens lange of korte termijn actief zijn. Zo kan het op lange termijn bijvoorbeeld vergrijzing zijn. En voor korte termijn een rage, om een bepaalde soort armband te dragen bijvoorbeeld. Het belangrijkste wat een trend heeft is de voorspellende waarde. Het is altijd mogelijk om op basis van een trend toekomstvoorspellingen te doen. [1]Deze zijn uiteraard van belang voor de verschillende industrieën. Zij willen weten wat er gaat gebeuren en hoe zij hierop moeten inspelen. Men wilt als het ware de consumenten een stapje voor zijn.

Trends kunnen op verschillende manieren ontstaan. Zo kunnen er mensen zijn die zich onbewust losmaken van de kudde en hun eigen koers volgen en voortzetten. Door deze houding aan te houden zorgen ze ervoor dat mensen naar hen opkijken. Trendwatchers pikken dit op en communiceren het door aan het bedrijf waar ze voor werken of publiceren het. (indien ze onafhankelijk zijn) De bedrijven zullen dit op hun beurt weer oppikken en erop inspelen met hun aanbod. [2]

Men denkt steeds vaker dat de trends uit de modewereld bijvoorbeeld van bovenaf komen. Ze komen echter van onderop, ze worden op de straten gecreëerd zonder dat we het door hebben.
We interpreteren iets dat we eerder gezien hebben en verrijken deze met onze persoonlijke smaak, waarna we zonder dat we het door hebben, de verrijkte trend weer lanceren op de straten.

Er zijn 3 verschillende trendniveau’s :
Meganiveau
Maxiniveau
Microniveau

Een trend op meganiveau is een trend op maatschappelijk niveau en blijft  ongeveer 10-30 jaar rondhangen in de maatschappij.
Een trend op maxiniveau is een trend vooral onder de consumenten en hun gedrag. Deze blijft ongeveer 5-10 jaar.
Een trend op microniveau is een trend die snel weer verdwijnt van de markt. Deze blijft ongeveer 0-5 jaar op de markt.

Een maatschappelijk trend vormt de basis voor een aantal consumententrends die op hun beurt weer de basis vormen voor markt- en producttrends. Zo heb je bijvoorbeeld de maatschappelijke trend digitalisering (mega) vormt de basis voor de trend social media(maxi), deze vormt weer de basis voor de trend Facebook, Twitter en LinkedIn(micro).[3]

Een trend is altijd een ontwikkeling in de maatschappij, maar een ontwikkeling is niet altijd een trend.


[1] Inleiding in de vrijetijd Martijn Mulder 2011
[2] http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/20665-wat-is-een-trend.html
[3] http://www.xead.nl/trends-ontstaan-en-gaan-weer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten